Page 46 - aktuel

Basic HTML Version

becerileri kurmak meslek
gelişimi için önemlidir.
Eğitici Rolü:
Hemşirenin
eğitici rolü sadece hasta
eğitimi ile sınırlı değildir.
Hemşire birey, aile ve toplumu
sağlığı koruma ve geliştirme,
doğru sağlık davranışları
kazandırma, geliştirme,
bireysel bakımı sürdürme gibi
konularda sürekli olarak ve
bir plan dahilinde eğitir. Aynı
zamanda meslek adaylarının,
meslektaşlarının, diğer sağlık
mesleği üyelerinin ve bunların
yanı sıra destek hizmetlerini
yürüten sağlık dışı personelin
eğitiminden de sorumludur.
Kariyer Geliştirici Rolü:
Eğitim
olanaklarının artmasıyla
birlikte hemşireler, sağlıklı
ve hasta bireye en iyi bakımı
ve tedaviyi sağlamak için
kariyer geliştirme yöntemlerini
öğrenmekte ve mesleki
uygulamalar konusunda
kendilerini bilinçli bir şekilde
sürekli geliştirmektedirler.
Bu ilerlemeye açık rolün
oluşması, hemşireler
için eğitim olanaklarının
artmasıyla, hemşireliğin
profesyonelleşmesi ile ve
çalışma alanlarının gelişmesi
ile ilgilidir. Hemşirelik
mesleğine pozisyon, statü,
saygınlık, yetki ve güç
kazandırması da kariyer
geliştirici rolün kapsamındadır.
Araştırıcı Rolü:
Hemşire bakım
ve hizmet kalitesini artırmada
yeni bilgileri araştırır, yeni
bilgiler daha iyi bakım ve
hizmet sunulmasını sağlar.
Araştırmalar hemşireliğin
bilimsel bilgi içeriğini artırarak
mesleğin gelişimine katkıda
bulunur. Hemşire kendisi
araştırma yaparak veya bir
araştırma grubunun içinde yer
alarak bu rolü gerçekleştirir.
Tedavi Edici Rolü:
Hemşireler
tedavinin uygulanmasından
sorumludurlar. Hekim
istemi doğrultusunda
yaptıkları bu işte yarı
bağımlı ve tam bağımlı
rolleri vardır. Hemşireler
doktor tarafından önerilen
ilacı sadece uygulamaktan
sorumlu değillerdir.
Hemşirelerin hastalarına
uyguladıkları ilaçların
süresi, etkisi ve yan etkisini
gözlemek ve ekip üyeleri
ile bu bilgileri paylaşarak
tedavinin gidişatına katkı
verme sorumlulukları
vardır. İlaç tedavileri ve
cerrahi uygulamalar söz
konusu olduğunda, tedavi
edicilik hemşirelerin bağımlı
rollerinden biri olmakla
beraber bazı özel sertifika
programlarına katılan
hemşirelerin kendi uzmanlık
alanlarında bağımsız hareket
ettikleri görülmektedir. Bazı
ülkelerde sınırlı da olsa bazı
ilaçlar hemşireler tarafından
reçete edilmektedir.
Danışman Rolü:
Hemşire
birey, aile ve topluma sağlığını
koruma ve geliştirme, yaşam
kalitesini artırma, hastalığa
bağlı sorunlar ile baş etme ile
ilgili olanaklarını tanımaları
ve kullanmaları konusunda
danışmanlık etmektedir.
Hasta ve ailesine hastalıkla
ilgili farkındalık yaratmayı,
hastalığın seyrini ve etkilerini
öğretmeyi, hastalığın yarattığı
sorunlar ile baş edebilmek
için bireyin kendine ait ve
dışardan sağlanabilecek
kaynakları tanıtmayı ve
bunların kullanımını teşvik
etmeyi kapsar.
Kaynak
Ergöl Ş. (2011). Türkiye’de
yüksek öğretimde hemşirelik
eğitimi. Yükseköğretim ve
Bilim Dergisi, 1(3), 152-155.
Öztunç G. (2012). Hemşireliğin
doğası. İçinde: Atabek Aşti, T.,
Karadağ, A. (Ed.), Hemşirelik
Esasları Kitabı, (ss.25-35),
Akademi Basın ve Yayıncılık,
İstanbul.
Ulusoy MF. (1998). Türkiye’de
hemşirelik mesleğinin tarihsel
süreci. C.Ü Hemşirelik Yüksek
Okulu Dergisi, 2(1), 1-8.
45
Bezmiâlem
aktüel
2013 / 2