Page 14 - aktuel-15

Basic HTML Version

14
/ BezmiâlemAktüel 2017
Kanal İstanbul Projesi, dünyanın en önde gelen tarih, kültür, ticaret
şehri İstanbul’u ve Asya ile Avrupa’yı birbirinde bağlayan, doğal
özellikleri ile başka bir örneği olmayan ve yalılarıyla tarihin mirasını
taşıyan İstanbul Boğazı’nı koruyacak.
KANAL İSTANBUL,
İSTANBUL’U TEHLİKELERDEN
KORUYACAK
İstanbul Boğazı, 3000 yıllık tarihe ve 12 milyonu aşkın
nüfusa sahip bir metropol olan, UNESCO tarafından
"dünyanın kültür mirası" olarak ilan edilen İstanbul'un
ortasından, şehrin en tarihi mekanlarının arasından
kıvrılarak geçmektedir. Osmanlı döneminde kıyılara
kondurulan yalılar ise Boğaziçi mimarisinin en seçkin
örneklerindendir ve ayrıca İstanbul Boğazı'nı eşsiz
güzelliğe kavuşturmaktadır. Günümüzde büyük
çoğunluğu hâlen eski hâllerini koruyan yalılar, hem
İstanbul şehrinin hem de Türkiye'nin en pahalı
taşınmazları arasında yer almaktadırlar. Boğaziçi
yalılarının en bilinenleri Hasip Paşa Yalısı, Muhsinizade
Yalısı, Ahmet Fethi Paşa Yalısı, Tophane Müşiri Zeki
Paşa Yalısı, Kıbrıslı Yalısı, Tahsin Bey Yalısı, Kont
Ostrorog Yalısı, Şehzade Burhaneddin Efendi Yalısı,
Zarif Mustafa Paşa Yalısı ve Nuri Paşa Yalısı olarak
sıralanabilir.
Osmanlı döneminde Boğaziçi’nde çok sayıda
muhteşemsarayları inşa edilmiştir Bunlar Dolmabahçe
Sarayı, Çırağan Sarayı, Beylerbeyi Sarayı, Küçüksu
Kasrı, Beykoz Kasrı, Adile Sultan Kasrı’dır. Galatasaray
Üniversitesi, Mısır Konsolosluğu ve Sakıp Sabancı
Müzesi gibi tarihî yapılar da Boğaziçi'nin diğer bilinen
eşsiz mimari örneklerindendir.
Eski Çağlardan Kalan Stratejik Bir Önem
İstanbul Boğazı’nın Karadeniz ülkelerinin Akdeniz’e
çıkış kapısıdır. Asya ile Avrupa kıtalarını birbirinden
ayıran doğal suyolu olması sebebi ile çok eski
çağlardan kalan stratejik bir öneme sahiptir.
Uzunluğu 29,9 km olan İstanbul Boğazı’nın eni,
Karadeniz girişinde 4.7 km, Marmara girişinde 2.5
km kadar olup en dar yeri ise (Kandilli-Rumelihisarı-
Bebek) 700 m genişliğindedir.
Panama Kanalı’ndan 4 Katı Fazla Yoğunluk
Fiziksel, oşinografik ve meteorolojik olarak emniyetli
seyri kısıtlayıcı unsurların yanında, İstanbul Boğazı
Panama Kanalı’nın dört katı, Süveyş Kanalı’nın üç
katı yoğunluğunda deniz trafiğine sahiptir.
PROF. DR. MEHMET EMİN BİRPINAR /
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖĞRETİM ÜYESİ
İstanbul ve Çanakkale Boğazları ile Marmara Denizi’nden oluşan Türk Boğazlar
sisteminin, Karadeniz'i Akdeniz'e bağlayan tek suyolu olarak sahip olduğu
stratejik önem tartışılmazdır. Türk Boğazları, ülkemizin olduğu kadar, Karadeniz'e
kıyıdaş ülkelerin de gerek ekonomisi, gerek askeri güvenliği açısından hayati
önem taşımaktadır. Boğazlar, Karadeniz ülkelerini dünya piyasalarına bağlayan
ana ticaret güzergahıdır.
Türk Boğazları taşıdığı stratejik önemin yanı sıra dünyada başka örneği olmayan
birçok özelliklere sahiptir.