Page 65 - aktuel

Basic HTML Version

A
natomi dersi tıp
fakültesinde ve
diğer sağlık ile ilgili
fakültelerde öğrenciler
tarafından en heyecanlı,
en farklı, en korkutucu, en
merak uyandırıcı, en gerçekçi
dersi olarak algılanır ve
öğrenilebilmesinde çok yoğun
bir emek ister. Anatominin
tıbbın temeli oluşunu,
Latince olan dili değil meslek
hayatımızda bize tanı, tedavi
ve koruyucu hekimlikte
sağladığı kolaylıklardan
anlayabiliriz. Bir beyin cerrahı,
üzerinde çalıştığı beynin
oksipital lobunda en ufak
bir hatanın körlüğe neden
olabileceğini, bir göz doktoru
gözden çıkaracağı yabancı
cisimin korneaya zarar
vereceğini, bir plastik cerrahın
bozuk şekilli bir buruna estetik
yaparken K noktasını (kemik
ve kıkırdak dokuların bileşkesi)
koruması gerektiğini, bir
kalp damar cerrahının
by-pass cerrahisinde
bacaktan alınacak safen
veni kullanabileceğini,bir
kardiyolog kalp yetmezliği
bulunan hastada kalp
kapakçık yetmezliğinin
bulunabileceğinden, bir
kadın doğum doktoru
histerektomi yapılırken yakın
komşulukta bulunan uterin
arterin bağlanarak, ureterin
korunması gerektiğini, bir
ürolog prostatın rektum
komşuluğundan haberdar
olmalı, bir ortopedist dikkatsiz
yapılan vertebra cerrahisi
sonrası bağırsak inkontinansı
gelişeceğini bilmelidir.
Bir
pratisyen hekim ise tüm
bunlardan haberdar olmalıdır.
Bir eczacı, bir diş hekimi bir
fizyoterapist ve hemşire de
tıp kadar olmasa da genel
anatomiyi bilmesi gerekir.
Zeki ZEREN Hocamızın dediği
gibi;
“iyi anatomi bilmeyen
cerrahlar köstebeklere
benzerler, ikisi de arkasında
“toprak tümseği bırakarak
giderler”
“ilkokulda tabiat, ortaokulda
biyoloji okudum, tıbbiyeyi
bitirdim, bunca yıllık
doktorum, aklımda bir
tane femur kaldı”
diyerek,
kolundaki humerus (kol üst
kemiği)u göstermiş, hâlbuki
gösterdiği kemik bacak
kemiğidir. Onu bile yanlış
göstermiş diye aktarırdı.
Bu da şu demektir anatomi
elle tutulur ve çalışılabilir bir
ders olmasına karşın çabuk
Anatominin Eğitimdeki Yeri
Anatomi eğitimi
ne zaman başlar
diye bir soru ile
başlayacak olursak
daha bebeklikte
başlar diyebiliriz.
Gözümüzü,
burnumuzu,
ağzımızı, dilimizi
elimizi ve ayağımızı
öğrenirken tanışırız
anatomiyle.
unutulan bir ders olduğunu
da ortaya koymuştur. Bu
unutkanlığı en aza indirmek
pratik uygulamaların ve
kadavra uygulamalarının fazla
olması ile azaltılabilir.
Anatomi Eğitimi
Anatomi eğitimi interaktif
olarak PDÖ (probleme
dayalı öğretim) tam olarak
iki fakültemizde; kısmen
PDÖ yâda STY (sorun
temelli yaklaşım) ise
daha fazla fakültemizde
uygulanmaktadır.
Fakültelerimizin büyük
bölümünde ise entegre ya
da klasik eğitim sistemleri
uygulanmakta ve programlar
içine PDÖ serpiştirilmektedir
(1). Yüksek Öğretimde
Anatomi eğitimi hangi
okullara verilmektedir?
1.
Ön lisans düzeyi:
İki yıllık
okullar (Sağlık Hizmetleri MYO
bölümleri)
2. Lisans düzeyi:
a. Dört yıllık okular (Sağlık
Bilimleri Fakültesi bölümleri
(veya Sağlık Y.O., Fizik Tedavi
ve Rehabilitasyon Y.O.), vb.
birçok eğitim ile ilgili fakülte
dersleri içinde
b. Beş yıllık okullar: Diş
Hekimliği Fak., Eczacılık Fak.,
Prof. Dr. Yasin ARİFOĞLU
Tıp Fakültesi Anatomi
AnabilimDalı Bşk.
64
Bezmiâlem
aktüel
2013 / 2