Page 66 - aktuel

Basic HTML Version

Veteriner Fak.
c. Altı yıllık okullar:Tıp
Fakültesi
3. Lisans Üstü düzeyi:
Yüksek Lisans, Doktora ve
Uzmanlık Öğrencileri
Görüldüğü gibi çok sayıda
okulda yapılan Anatomi
eğitimi anlatım şekli Teorik
(slayt-film-animasyonlar-
kitap-ders notları, interaktif)
ve Pratik (kadavra, gerçek
insan kemikleri, plastinasyon
kadavra, maketler) olarak
verilmektedir. Günümüzde
eğitim sistemleri sürekli
olarak yenilenmektedir.
Bilimin hızla gelişmesi, bugün
sahip olduğumuz bilgilerin
yakın bir gelecekte eski ve
yanlış ya da eksik bilgi haline
dönüşmesine yol açacaktır.
Bilim Dalları gün geçtikçe alt
birimlere ayrılmakta ve daha
spesifik branşlar oluşmaktadır
ki anatomi de bundan nasibini
alacaktır.
Anatomi Eğitimindeki
Sorunlar
1. Yeterli sayıda öğretim üyesi,
yardımcı teknik personel
olmaması.
2. Öğrenci sayısının fazlalığı.
3. Teknik donanım ve alt yapı
eksikliği
4. Kadavra sayısının eksikliği
Anatomi eğitiminde olmazsa
olmaz kurallarından bir tanesi
de gerçek insan kemikleri ve
kadavradır. Her anatomide şu
yazı ile karşılaşırız
“Hic Mortui
Vivas Docent” ( burada ölüler
dirileri eğitir)
. Ancak dirileri
eğitecek ölü de fazla yok.
Kadavra Ve Kemik Temini
Tıp Fakültesi öğrencileri ve
tıpta uzmanlık öğrencilerinin
eğitiminde kadavra
vazgeçilmez bir eğitim
materyalidir. Günümüzde yeni
ameliyat teknikleri geliştirerek
komplikasyonları minimuma
indirmek için planlanan
kadavra çalışmaları da
oldukça önem kazanmıştır.
Kadavra kullanımı klasik
tıp eğitiminin vazgeçilmezi
olmasının yanı sıra, özellikle
kadın doğum, ortopedi,
üroloji, kulak-burun-boğaz,
anestezi, plastik ve genel
cerrahi gibi bölümlerin
asistan eğitiminde de
kullanılmaktadır. Ülkemizde
birçok tıp fakültesinde
öğrenciler hiç kadavra
görmeden ancak kısıtlı sayıda
maket üzerinde eğitimlerini
tamamlamaktadırlar.
Avrupa’da 10 öğrencinin 1
kadavrayla çalışma olanağı
var iken, Türkiye’de bu oranı
tutturmak mümkün değildir.
Günümüzde fakültelerimizin
elindeki kadavra ve gerçek
insan kemik sayısı yetersizdir.
Kadavra temini
Avrupa’daki ve ABD’deki
tıp fakülteleri kadavra
ihtiyaçlarını nasıl karşılıyorlar?
• Bu sorunu halka ulaşarak
çözmüşler.
• Düzenlenen kampanyalarla
sadece organ değil kadavra
bağışının da yapılmasını
sağlamışlar.
• Avrupa’da kadavra bağışı
fazla yapılmaktadır. Çünkü
cenaze masraflarının fazla
olmasından dolayı yakınları bu
masraftan kaçınmaktadırlar.
• Avusturya’da Viyana
Üniversitesi Tıp Fakültesi’ne
kadavra bağışı o kadar çok
yapılmaktadır ki, Fakülte
yeterli depo ünitelerinin
olmaması nedeniyle sadece
Viyana doğumlu cesetleri
kabul etmekte ve diğer şehir
doğumluları bu mazeretten
dolayı kabul etmemektedir.
Avrupa’da Bağış kabul edecek
merkez olarak belirlenmiş
Anatomi anabilim dalına bağış
yapan kişilerin yakınları haber
verdiğinde;
• Cenazeleri ambulansla
evlerinden alınmakta
ve Anatomi morguna
getirilmektedir. Bağış
yapan kişinin mezarı bu
birimce belediye yardımı ile
hazırlanmakta ve cenazenin
vücudundan küçük bir
doku parçası alınarak dini
törenle hazırlanan mezarına
defnedilmektedir.
• Kadavra eğitim amaçlı
değerlendirildikten
sonra tekrar bu mezara
gömülmektedir.
• Cenaze sahipleri dini
vecibelerini yerine getirdikleri
için gönül rahatlığı ile bağışa
destek vermektedirler.
Böyle olunca bağış çok fazla
olmaktadır.
Türkiye’de Kadavra bağışının
artırılması için;
• Kadavra temininde birinci
olarak bağışlar önemli
yer tutmaktadır. Kişilerin
öldükten sonra kendini
kadavra olarak bağışlamaları
teşvik edilmelidir. Kadavra
bağışını teşvik etmek için
toplum basın ve yayın yolu
ile bilinçlendirilmelidir. (kamu
spotu reklamları v.b.)
• Diyanet işleri başkanlığının
bu konudaki desteği basın
yoluyla duyurulmalıdır.
• Kadavra bağışının azlığı ve
ithali konusunda yasal engeller
bulunması, sorunun çözümünü
engelleyen en önemli
etkenlerdir.
• Türk toplumunun
hassasiyetini unutmadan,
Avrupa’daki izlenen yol
Ülkemizde de izlenebilir.
Sağlık bakanlığı, Adalet
bakanlığı, Üniversite ve
Belediyeler;
protokol ile
sahipsiz ya da sahipli
cenazelerin eğitim amaçlı
kullanılmasından sonra;
önceden belediyelerce
belirlenmiş mezarlarına dini
vecibeleri yerine getirilerek
tekrar defnedilmesi
sağlanmalıdır. Bunun
yürütücüsü de ilgili Anatomi
Anabilim Dalı olmalıdır.
SONUÇ: Hangi yol ile olursa
olsun mutlaka kadavra ve
kemik temini yapılması
Anatomi eğitimi açısından
zorunluluktur. Bağışın azlığı ve
Otopsi yapılmış kadavraların
eğitimde ihtiyacı tam olarak
karşılamaması nedeniyle Yurt
dışından eğitim amaçlı ithal
kadavra getirilmesi tek çözüm
gibi görünüyor”.
65
Bezmiâlem
aktüel
2013 / 2