Page 34 - aktuel-21

Basic HTML Version

34
/ Bezmiâlem Aktüel 2018
KLİNİK ECZACILIĞIN
TÜRKİYE'DEKİ KURUCUSU
Ben de dâhil bu alanda çalışan pek çok bilim insanı, Klinik Eczacılığın
Amerika kökenli olduğunu biliyorduk. Meğer 1800’lü yıllarda Gureba
Hastanesi’nde eczacılar, hekimler ile birlikte vizitlere katılıyormuş.
Bu da demek oluyor ki, Klinik Eczacılık tam da çatısı altında
bulunduğumuz bu kurumda başlamış.
PROF. DR. FİKRET VEHBİ İZZETTİN /
BVU ECZACILIK FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ÜYESİ
Kendinizden bahseder misiniz?
Fikret Vehbi İzzettin… 1951 Kerkük doğumluyum.
Bağdat Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’nden 1973
yılında mezun oldum. Mezun olduktan sonra aynı
üniversitede Farmasötik Bilimler alanında 1976’da
yüksek lisansımı tamamladım. Sonra 1979 yılında
Amerika Birleşik Devletleri’ne gittim. Orada, yeni
bir alan olan Klinik Eczacılık alanında eğitimime
başladım. Doktoramı 1983 yılında University of
Nebraska Medical Center’da Klinik Eczacılık
alanında tamamladım. Tabi Amerika’daki bu eğitim
süreci çok kolay olmadı.
Bağdat Üniversitesinden mezun olduktan sonra
uzmanlaşabileceğim yeni bir alan ararken,
Klinik Eczacılık çıktı karşıma. Bu
eğitimi alabilmek için yurtdışı
ile uzun süren yazışmalarım
oldu, fakat bu program o
dönemlerde ABD’de de yeni
başladığı için yurtdışından
kimseyi kabul etmiyorlardı.
Sonra Bağdat Üniversitesi
Eczacılık
Fakültesi
kütüphanesine gittim. Klinik
Eczacılık ile ilgili bir kitap
buldum. O kitabın yazarına
bir mektup gönderdim. Bu kişi
de Nebraska Üniversitesi’nde
akademisyenmiş. Tam ümidimin
tükendiği sırada Nebraska’dan şartlı
kabule ilişkin bir dönüş aldım. Doktora
eğitimime Prof. Dr. Sidney J. Stohs danışmanlığında
1979 yılında başladım.
Klinik Eczacılık nedir?
Eczacılık fakültesinde öğrenilen bilgileri (farmakoloji,
toksikoloji, farmasötik teknoloji, farmasötik kimya
ve diğer eczacılık bilimleri) entegre ederek hasta
yararına kullandığımız zaman “Klinik Eczacılık” sağlık
bilimi ortaya çıkıyor. İyi bir klinik eczacı olabilmek için
ne tür eğitimler almak gerekir diye sorarsanız; temel
sağlık bilimlerinin dışında farmasötik bilimler eğitimi,
biyomedikal, hasta odaklılık üzerine dersler almalı,
serbest eczane ve hastane eczanesi stajlarının yanı
sıra, uzun süre klinik staj yapmalıdır. Klinik eczacılık
öğrencisi, bir tıp öğrencisi gibi, değişik alanlarda
vizitlere katılır ve klinik staj yapar, hasta dosyalarını
inceler, ilaç danışmanı olup, tedavi sürecini
izler. Buradaki amaç; mezun olduktan
sonra rasyonel ilaç kullanımını
hayata geçirmektir ve tıbbi
ekip içerisinde aktif rol
almaktır.
Bizdeki sistemde eğitim,
ürün odaklılık üzerine
kurulu. Oysa ‘Klinik
Eczacılık’ diyor ki; ürün
odaklı eğitim yetmez,
hasta
odaklı
olmak
gereklidir.
Yani
klinik
eczacı ilacı hazırlamalı,
hastaya sunmalı ve ilacın klinik
kullanımınıbilmelidir.Tanı koymak
doktorun işidir. Klinik eczacının işi
ise tanı konulduktan sonra başlar, bir ilaç
ve tedavi danışmanı olarak çalışır ve rasyonel ilaç
kullanımını sağlar. Klinik Eczacılığın doğduğu yer olan