Page 18 - aktuel-28

Basic HTML Version

18
/ Bezmiâlem Aktüel 2020
COVID-19 SÜRECİNDE
EĞİTİM
Tıp Fakültesi Dekan Yardımcımız Prof. Dr. Özlem Su Küçük, Üniversitemizin
pandemi sürecinde eğitim-öğretim faaliyetlerine yönelik gerçekleştirilen
çalışmaları ve bu çalışmaların çıktılarını aktardı.
PROF. DR. ÖZLEM SU KÜÇÜK
/ BVU TIP FAKÜLTESİ DEKAN YARDIMCISI
COVID-19, akut ciddi solunum sendromu coronavirus 2 (SARS-Cov2) ile
oluşan ve ilk kez Aralık 2019’da Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan ciddi bir
pnömoni tablosudur. Salgının Çin’den tüm dünyaya yayılması sonucunda,
11Mart’ta Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından pandemi durumu ilan
edilmiştir. Ülkemizdeki ilk olgu 11 Mart’ta bildirilmiştir. Bu tarihten itibaren
tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de hemen her şey kesintiye uğramıştır.
Tıp eğitimi de bu durumdan ister istemez etkilenmiştir. Tıp Fakültesindeki
akademisyenlerin önemli bir bölümü aynı zamanda hekimlik görevleri gereği
hastaların bakım ve tedavilerini sağlamışlardır. Bu nedenle bu süreçte tıp
eğitiminin sürdürülebilmesi için diğer akademisyenlerden farklı olarak
hekimler daha fazla gayret sarf etmek zorunda kalmışlardır.
Tıp eğitimi hem klinik öncesi hem de staj
ve uygulamaları içeren klinik döneminden
oluşmaktadır. Son yıllarda ülkemizde çoğu tıp
fakültesinde klinik öncesi dönemde de klasik sınıf
derslerinin azalarak yerini teknolojiye dayanan
laboratuvar derslerinin, küçük grup derslerinin
ve probleme dayalı öğrenme tartışmalarının
aldığını görmekteyiz. Böylelikle tıp eğitiminde
son birkaç yılda klinik öncesi dönemde kişi bazlı,
aktif öğrenme yöntemleri klasik eğitime entegre
edilmektedir. Tıp fakültesi öğrencilerinin son 3
yılı klinik uygulamalarla geçmektedir. Son 12 aylık
dönem ise intörnlük dönemi olarak adlandırılmakta
ve öğrencilerin bizzat katıldıkları rotasyon
şeklindeki staj uygulamaları yer almaktadır.
COVID-19 pandemi sürecinde sosyal mesafe,
hastalıktan korunmada en önemli strateji olmuştur.
Bu önlemler kapsamında tüm dünyada olduğu
gibi ülkemizde de yüksek öğrenim kurumlarında
uzaktan eğitime geçilmiştir. Uzaktan eğitim
teriminin sinonimleri, online eğitim/web tabanlı
eğitim veya e-öğrenme’dir. Uzaktan eğitim internet
veya yerel ağ üzerinden öğreten ve öğrenenler
arasında iletişim kurulan, bilgisayar teknolojisinin
sağladığı görsel ve işitsel uygulamalar ile
etkileşimin sağlandığı, bireylere yaşam boyu eğitim
ve öğretim aktivitelerinden faydalanma olanağı
sağlayan bir öğrenmedir. E-öğrenmede senkron
(eşzamanlı), asenkron (eşzamanlı olmayan) ve
karma model olmak üzere uygulanan üç tür
model vardır. Senkron; yani eşzamanlı öğrenme,
farklı yerlerde kişiler arasındaki iletişimin aynı
anda gerçekleşmesi ve bilgi girişinin anında
olması anlamına gelir. Eşzamanlı etkileşimler,
sadece eğitici ve öğrenciler aynı zamanda birlikte
çalıştıklarında mümkündür. Asenkron yani eş-
zamanlı olmayan ve farklı zamanlarda ve yerlerde
öğrenme, öğrenciye kendi program ve çalışma
düzeninegöreherhangi bir eğitmen ilecanlı bağlantı
kurmadan belirli zaman aralığında çalışmasını
tamamlama olanağı veren öğretim şeklidir.
Karma modelde ise aynı konuyla ilgili olarak hem
derslerle ilgili tüm materyaller sisteme yüklenerek
asenkron hem de canlı dersler yapılarak senkron
yöntem kullanılmaktadır. Ülkemizde COVID-19
pandemisinde ara verilen yüksek öğretime,
birçok eğitim kurumu senkron ya da asenkron
olarak devam etmiştir. BVÜ Tıp Fakültesi’nde bu
dönemde biz de diğer üniversitelerdeki fakülteler
gibi uzaktan eğitime geçmek zorunda kaldık. Bu
sürede teorik dersler için asenkron ve senkron