Page 6 - aktuel-sayi-5

Basic HTML Version

4
BezmiâlemAktüel 2014 / 5
İstanbul’da, Eminönü ile Karaköy arasında Haliç’in
iki yakasını birleştiren köprü. İstanbul yakasını Ga-
lata’ya bağlayacak köprü için ilk teşebbüs, ikinci
Bâyezîd Han zamanında yapılmıştı. 1502-1503 yıl-
larında bu düşünce ile köprü için proje de hazır-
lanmasına rağmen yapıma geçilmemiş, teşebbüste
kalmıştı. Bundan sonra üç asırdan fazla bir zaman
zarfında herhangi bir teşebbüse geçilmedi. Pro-
je, Abdülmecîd Han zamanında tekrar ele alınıp,
Bezmâlem Vâlide Sultan tarafından Galata Eminö-
nü arasında yaptırıldı. Bu köprünün tamâmı ahşap
olup, tersanede îmâl edilmişti. 22 Kasım 1845’de
sultan Abdülmecîd Han köprüyü bizzat açıp ilk ola-
rak kendisi geçti. Bu sebeple köprüye tarihte Me-
cidiye Köprüsü de denildi. Üç gün süreyle ücretsiz
geçiş yapıldıktan sonra, köprünün her iki başına
konan tahsildarlar vasıtasıyla 25 Kasım’dan itibaren
bahriye nezâreti adına mürûriye (geçiş ücreti) alın-
maya başlandı. Yayalardan 5, yüklü hamallardan 10,
boş beygirlerden 20, yüklü beygirlerden 40, koyun,
İlk Galata köprüsü, 1845 yılında, Sultan Abdülmecid zamanında, annesi Bezmiâlem
Valide Sultan tarafından yaptırıldı ve 18 yıl kullanıldı. Köprüye ‘Cisr-i Cedid’, ‘Va-
lide Köprüsü’, ‘Yeni Köprü’, ‘Büyük Köprü’, ‘Yeni Cami Köprüsü’, adları takılmıştı.
Köprünün üzerinden ilk geçen Sultan Abdülmecid idi. Altından geçen ilk gemi ise
Fransız kaptan Magnan’ın kullandığı Cygne gemisi oldu. İlk üç gün köprü geçişi
parasız idi. 25 Ekim 1845’de Denizcilik Bakanlığı tarafından toplanan ve mürûriye
olarak bilinen köprü geçiş ücreti toplanmaya başlandı.
VALİDE
KÖPRÜSÜ’NDEN
GALATA KÖPRÜSÜ’NE