Page 7 - aktuel-sayi-5

Basic HTML Version

BezmiâlemAktüel 2014 / 5
5
keçi ve kuzudan 3 para, boş arabalardan 2.5, yüklü
arabalardan 5 kuruş geçiş ücreti alınıyordu.
19 YY’ın sonlarına doğru Köprü’de artan yaya
trafiği nedeniyle, çıkan asayiş olaylarını de-
netim altına almak için Köprü’nün Galata
ucunda, eklektik üsluplu ve süslemeli Azizi-
ye Karakolu inşa edildi.
İkinci köprü, köprü Sultan Abdülaziz’in emri üze-
rine, III. Napolyon’un İstanbul ziyaretinden hemen
önce Ethem Pertev Paşa tarafından inşa edildi ve
1863’de yerine yerleştirildi. Yine ahşap ve tersa-
nede yaptırılan bu köprü öncekinden daha ge-
niş ve gösterişliydi. Bu da on iki yıl kullanıldı.
Üçüncü köprü, 1870 de bir Fransız şirketi Forget
et Chantiers de la Mediterane ile üçüncü köprünün
yapımı için bir sözleşme imzalandı. Ancak Fransa
ile Almanya arasında savaşın patlak vermesi pro-
jeyi erteledi. Eski sözleşme feshedildi ve yeni köp-
rünün yapımı 1872’de İngiliz firması G. Wells’e ve-
rildi. Köprü 1875’de tamamlandı. Yeni köprü 480
metre uzunluğunda, 14 metre genişliğinde ve 24
duba üzerinde duruyordu. Maliyeti 105,000 altın li-
rasıydı. Bu köprü 1912 yılına kadar kullanıldı ve bu
tarihte, Haliç’in daha yukarılarına doğru çekildi.
Galata Köprüsü eski zamanlarda yangınlar-
dan sıkı bir şekilde korunuyordu. Bu sebeple
ahşap döşemelerin yanmaması için, gün-
düzleri köprüden geçenlerin tütün içmeleri
yasaklanmıştı. Ayrıca; Köprü geceleri de ka-
patılırdı.
Dördüncü köprü, Alman firması MAN AG tara-
fından 1912’de 350,000 altın Lirasına inşa edildi.
Köprü 466 metre uzunluğunda,25 metre geniş-
liğinde idi. Bugün hala pek çok kişinin hafıza-
sında taze olan 16 Mayıs 1992’deki yangına ka-
dar bu köprü kullanılmıştır. Köprünün yanma
nedeni hala tam olarak bilinmemektedir. Yanan
köprü onarıldıktan sonra Balat-Hasköy arası-
na yerleştirildi ve yerine, bugün “Galata Köprü-
sü” olarak bilinen modern bir köprü yapıldı. Bu
köprü günümüzde “Eski Galata Köprüsü” veya
“Tarihi Galata Köprüsü” olarak bilinmektedir.
Yıllar içinde Cisr-i Cedid’in yerine yeni Gala-
ta köprüleri yapılmakla beraber, köprü geçiş
ücretini 31 Mayıs 1930’a kadar köprünün her
iki sonunda ayakta duran beyaz üniformalı
memurlarca toplandı.
Beşinci Galata Köprüsü, bir önceki köprünün
birkaç metre kuzeyinde inşa edildi. İnşaatı 1994
Aralık ayında tamamlanan köprü, diğerleri gibi
Eminönü ve Karaköy’ü birbirine bağlıyordu. Be-
şinci Galata Köprüsü 490 metre uzunluğunda ve
80 metrelik kısmı açılabilen bir baskül köprüdür.
Köprünün yüzeyi 42 metre genişliğindedir ve her
yöne doğru 3 şeritli bir yol ve bir yaya yolu bu-
lunmaktadır. Tramvay hattının Kabataş’a kadar
uzatılması sonucu, köprünün ortasındaki iki şe-
rit tramvay yoluna ayrılmıştır. Bu köprü, Norwi-
ch’deki Trowse Köprüsü ve Amerika Birleşik Dev-
letleri’ndeki birkaç köprünün yanı sıra, dünyada
üzerinden tramvay geçen ender baskül köprüler-
den biridir.