Page 17 - aktuel-15

Basic HTML Version

adlı iki tanker çarpıştı. İnfilak eden tankerler sonucu
korkunç yangın çıktı ve ayrıca tonlarca petrol denize
döküldü. Kazada 20 kişi hayatı kaybetti.
-01.03.1966 tarihinde 2 Rus geminin çarpışması
sonucunda denize dökülen akaryakıt tutuşmuştu ve
Kadıköy iskelesi ve Kadıköy vapuru yanmıştı. Sovyet
bandıralı Lutsk ve Kransky çarpıştı, binlerce ton petrol
denize yayıldı.
- 15.11.1979 tarihinde Yunan tankeri Evrialı ile
Rumen bandıralı Independenta tankeri Haydarpaşa
yakınlarında çarpıştı. 95 bin ton petrol Boğaza
döküldü. İnfilak eden Independenta tankerinde 43
kişi hayatı kaybetti ve yangın 2 ay sürdü.
- 14 Mart 1994 tarihinde Yunan tankeri Nassia ve Sea
Broker çarpışması sonucunda 27 kişi ölmüş, 10.000
ton ham petrol yanmıştır.
- 29.12.1999 tarihinde Rus Volgoneft-248, lodosla
karaya vurdu, ikiye bölündü. 1600 ton fuel-oil denize
akmış pek çok deniz canlısı ve kuş zarar görmüş
ayrıca kayalık, kumsal, beton yapıdaki 7 km sahil
şeridi petrole bulanmıştır.
İstanbul’un Geleceği Tehlikede
İstanbul Boğazı'nda yaşanan olaylar göstermektedir
ki Boğazda meydana gelebilecek kazaların etkileri;
büyük çapta çevre kirliliği, büyük yangınlar, kitlesel
ölümler, deniz canlılarının tamamen yok olması gibi
sonuçlar doğabileceği gibi, dört denizimizin "kapalı
deniz" olmaları ve su yenileme zamanının uzun
olması dolayısıyla, denize giren atıkların ortamda
kalma süresi daha fazladır. Uzun zaman bu etkilerden
kurtulmayacaktır.
İstanbul'un tarihini göz önünde bulundurarak
meydana gelebilecek kazaların tarihî eserlere
verebileceği zararların neler olabileceği tahmin bile
edilemez. İstanbul gibi bir tarih hazinesi ve kültür
mirası büyük zarar görecektir. İnsanlığın kültür mirası
olan eserler yok olmasına neden olacak ve bir tarih
ortadan silinme tehlikesi ile karşı karşıyadır.
Kanal İstanbul Projesi'nin Önemi
İstanbul Boğazı'nın güvenli hâle gelmesi için
Kanal İstanbul Projesi'nin hayata geçirilmesi önem
taşımaktadır. Çanakkale ve İstanbul Boğazı doğal
kanallar olup; binlerce yıl önce oluşmuş kanallardır.
Bunun dışında yapma kanallar da vardır. Panama Kanalı
ve Süveyş Kanalı buna örnek verilebilir. Bunlarda küresel
ticaretin gelişmesi ile beraber maliyetleri düşürme,
zaman tasarrufunu sağlamak açısından, düşünülmüş ve
hayata geçirilmiş projelerdir. Kanal İstanbul, hâlihazırda
Karadeniz ile Akdeniz arasında alternatifsiz bir geçit
olan İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmak
adına Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay
bir suyoludur. Bütün yük trafiği İstanbul Boğazı'na
uğramadan kuzeyden güneye devam edecektir.
2 Yeni Yarımada ve 1 Yeni Ada
Açıklamalara göre, resmî adıyla Kanal İstanbul, şehrin
Avrupa Yakası'nda hayata geçirilecek. Hâlihazırda
Karadeniz ile Akdeniz arasında alternatifsiz bir geçit olan
İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmak adına
Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir suyolu
açılacak. Kanalın Marmara Denizi ile birleştiği noktada
2023 yılına değin kurulması öngörülen iki yeni kentten
biri kurulacak. Kanalın uzunluğu 40-45 km; genişliği
yüzeyde 145-150 m, tabanda ise yaklaşık 125 m olacak.
Suyun derinliği 25 m olacak. Bu kanalla birlikte İstanbul
Boğazı tanker trafiğine tümüyle kapanacak, İstanbul'da
iki yeni yarımada, yeni bir de ada oluşacaktır. Kanal
İstanbul Projesi ile dünyanın en önde gelen tarih, kültür,
ticaret şehri İstanbul’un ayakta kalması hemticari hemde
turizm etkinliklerini artıracaktır. İstanbul Kanalı hakkında
şunlar söylenebilir: İstanbul Kanalı, İstanbul Boğazı’nı
tanker trafikten kurtarmak için düşünülmektedir.
Kanal İstanbul Tehlikeleri Bertaraf Edecek
İstanbul’a yapılacak bir kanal, tarihi ve tabii bir değere
sahip İstanbul Boğazı'nı ve bölge halkını her gün karşı
karşıya oldukları büyük tehlikeden kurtaracaktır. Kanal
İstanbul sayesinde İstanbul Boğazı'ndan geçen nükleer
bomba eşdeğerindeki 10 bin tankerin buradan geçiş
sağlayacak ve tehlike ortadan kalkacaktır.