Page 27 - BAVU-Aktuel

Basic HTML Version

da anlaşılacağı gibi odyolog,
normal işitme ve denge
fonksiyonları ile ilgilenen ayrıca
işitme ve denge bozukluklarını
belirleyen, rehabilite eden ve
bu rehabilitasyon sürecinin
bir parçası olarak uygun
cihazların (işitme cihazları,
koklear implantlar vs.) seçimini
ve uygulamasını yapan
meslek uzmanıdır. Öğrenciler,
bölümümüze üniversite seçme
ve yerleştirme sınavından MF
3 puan türünde yeterli sayısal
puanı alarak girmektedirler.
Öğrenim süresi bir yılı
hazırlık olmak üzere toplam
beş yıldır. Odyologların
ana çalışma alanı işitme
ve denge bozukluklarının
önlenmesi, tanılanması
ve rehabilitasyonudur.
Günümüzde tüm dünyada
olduğu gibi ülkemizde de
odyologların rolü gittikçe
artmakta buna paralel
olarak da odyolog ihtiyacı
sürekli artmaktadır.
Odyologların mesleklerini
icra edebilecekleri başlıca
kurumlar şunlardır: özel, devlet
ve vakıf hastanelerinin KBB
ve Odyoloji klinikleri, özel
eğitim kurumları, işitme cihazı
satış ve uygulama merkezleri,
koklear implant merkezleri,
endüstri alanında fabrika ve
özel işletmeler, özel, devlet ve
vakıf üniversitelerinin Odyoloji
bölümleri. Odyoloji tüm
dünyada olduğu gibi ülkemizde
de özgün ve kendi otonomisi
olan bir bilim dalıdır.
Odyoloğun Görev, Yetki ve Sorumlulukları
• İş yeri, okul ve diğer toplum çevrelerini
kapsayacak şekilde, işitsel fonksiyonun
korunması ve işitme kaybının önlenmesine
yönelik bilgilendirme programlarının
düzenlenmesi, gerçekleştirilmesi ve koordine
edilmesi.
• Gürültülü akustik ortamlarda gürültü
ölçümlerinin yapılması, bu ortamlarda
yaşayan ve çalışanların işitme sağlığını
korumaya yönelik gerekli önlemlerin alınması,
gerektiğinde uygun rehabilitatif müdahalenin
yapılması.
• Yenidoğan, okul öncesi ve okul dönemi işitme
tarama programlarının uygulanması, denetimi
ve takibi.
• İşitme, denge ve işitme ile ilgili diğer
sistemlerdeki fonksiyon bozukluklarını
belirlemeye yönelik olarak, gerekli gördüğü
davranışsal, elektroakustik ve/veya
elektrofizyolojik yöntemlerin uygulanması,
elde edilen bulguların yorumlanması ve
sonuçların rapor edilmesi.
• Nörofizyolojik intraoperatif monitorizasyon
ve elektrodiagnostik testlerin yapılması,
yorumlanması ve sonuçlarının rapor edilmesi.
• İşitme ve/veya denge fonksiyonu açısından
değerlendirilmek üzere başvuran bireylerden
ek problemleri olanların ilgili bölüme sevk
edilmesi.
• İşitsel işlemleme bozukluğu olan çocukların ve
yetişkinlerin değerlendirilmesi ve uygun terapi
programının belirlenerek, uygulanması.
• Odyolojik (re)habilitasyon programı
kapsamında işitme kayıplı bireyin, işitme cihazı
ve diğer işitmeye yardımcı cihazlar açısından
uygunluğunun değerlendirilmesi, uygun cihaz
ve/veya cihazların seçilmesi, ayarlanması ve
bireye uygulanması.
• İşitme kayıplı bireylerin koklear implant
açısından uygunluğunun değerlendirilmesi,
cerrahi sonrası koklear implantın
programlanması, bireyin cihaza uyumunun
sağlanması amacıyla odyolojik rehabilitasyon
programının uygulanması.
• İşitme cihazı, koklear implant ve/veya diğer
işitmeye yardımcı cihazları kullanan bireye
ve/veya ailesine yönelik olarak cihazların
bakımı, kullanımı ve ayarlanması hakkında
danışmanlık yapılması; alıcı ve ifade edici
iletişim yeteneklerinin gelişimini kolaylaştırıcı
çevresel düzenlemelerin yapılması ve bu
bireylerin takibinin yapılması.
• İşitme kayıplı ve/veya diğer işitsel fonksiyon
bozukluğu olan bireylere yönelik olarak;
işitsel eğitim, dudak okuma, işaret dili, total
iletişim gibi yöntemlerden bireyin yaşı ve bilinç
seviyesine uygun olanlarını seçerek, ailenin
de dahil olduğu (re)habilitasyon programının
oluşturulması, uygulanması ve takibinin
gerçekleştirilmesi.
• Vestibüler ve/veya denge bozukluğu olan
bireylerin uygun görülen test yöntemleri
vasıtasıyla değerlendirilmesi, elde edilen
bulguların yorumlanması ve sonuçlarının
rapor edilmesi; uygun gördüğü bireylerde
hazırladığı vestibüler ve denge rehabilitasyon
programının uygulanması, bireyin takibinin
yapılması ve gerekli durumlarda bireyin başka
bölümlere yönlendirilmesi.
• Tinnitusun değerlendirilmesi; biofeedback,
davranışsal yöntemler, maskeleme, işitme
cihazı ve eğitim gibi yöntemlerden uygun
gördüğünü kullanarak tinnitus şikayeti olan
bireye tarapi programının uygulanması ve
danışmalık hizmeti verilmesi.
• İşitsel (re)habilitasyon ve vestibüler
rehabilitasyon alanlarında bireye özgü olarak
hazırladığı terapi programlarını gözden
geçirilerek ihtiyaca göre yeniden düzenlenmesi.
• İşitme kaybı ve diğer işitsel fonksiyon
bozukluğu olan öğrenciler için; okul personeline
yönelik bilgilendirme programlarının
uygulanması ve danışmanlık hizmeti
verilmesi, eğitim verilen ortamlardaki gürültü
seviyelerinin ölçülmesi, gürültü seviyesinin
azaltılması amacıyla çevresel düzenlemelerin
yapılması, geniş alanda veya sınıf içerisinde
kullanılacak amplifikasyon sistemlerinin
seçilmesi, yerleştirilmesi ve değerlendirilmesi.
• Odyoloji ile ilgili lisans, yüksek lisans ve
doktora eğitiminin verildiği üniversitelerin
ilgili bölümlerinde eğitimci ve/veya yönetici
olunması; bilgiye dayalı olarak, yeni
yöntemlerin ve programların geliştirilmesi
için temel ve uygulamalı araştırmaların
planlanması ve yürütülmesi.
• Mesleği ilgilendiren teknik standartların
ve politikaların geliştirilmesine katkıda
bulunulması; odyoloji ile ilgili hizmetlerin
etkinliğinin, devamlılığının ve kalitesinin
ölçülmesi, sonuçlarının rapor edilmesi ve kalite
geliştirme programlarının düzenlenmesi.
• Odyoloji bilimi ile ilişkili ve/veya müşterek
çalışılan bölümlerdeki sağlık çalışanlarına
yönelik mesleki bilgilendirme programlarının
düzenlenmesi.
• İşitme ve denge fonksiyonunun
değerlendirilmesi ve terapisi ile ilgili olarak
geliştirilecek ve/veya üretilecek ürünler için
ilgili endüstri alanına danışmanlık verilmesi.