Page 37 - aktuel-8

Basic HTML Version

BezmiâlemAktüel 2015 /
37
siyonel bağımsızlık seviyelerinde sıkıntılara neden
olur. SP’li çocuklarda birçok faktör bir araya gelerek
hareket bozukluklarına yol açan nedenlere ortam
hazırlamaktadır. Epilepsi (nöbet), zeka problemleri,
ağrı, işitme ve konuşma bozuklukları, diş problem-
leri, solunum problemleri, ortopedik problemler, gör-
me bozuklukları gibi problemlerin de eşlik etmesiyle
tablo daha zor bir hal alır. SP’nin maalesef kesin bir
tedavisi yoktur, ancak fizyoterapi ile çocuğun var
olan kapasitesi doğrultusunda en üst bağımsızlık
seviyesine gelmesi amaçlanmakta ve bunun için ça-
lışılmaktadır.
Fizyoterapi uygulamalarında gözlem ve analiz teda-
vinin önemli unsurlarındandır. Çocuğun gelişimsel
seviyesini belirlemek, tedavinin kısa ve uzun vadeli
hedefleri için bilgi toplamak, uygun fizyoterapi yak-
laşımlarını belirlemek için fizyoterapi uygulamaları
öncesinde ayrıntılı bir değerlendirme yapılmalıdır.
Değerlendirme sadece kas-iskelet sistemi değer-
lendirmesini değil, bunun yanında SP’ye eşlik eden
problemleri ve bu problemlerin çocuğun fonksiyo-
nelliği üzerine etkisini, el-ince motor becerileri, yar-
dımcı araç gereç gereksinimini, ailenin kooperasyo-
nunu da içermelidir. Ayrıntılı ve düzgün yapılan bir
değerlendirme fizyoterapinin etkinliğini artırır. Fizyo-
terapi programları her bir SP’li çocuğun bireysel ih-
tiyaçları ve özellikleri doğrultusunda şekillenmelidir.
Serabral Palsi’li çocuklarda fizyoterapinin amaç-
ları şu şekilde özetlenebilir:
• Normal reaksiyonları uyararak çocuğun aktif hare-
ketlerini ortaya çıkarmak.
• Denge ve düzeltme reaksiyonlarını geliştirmek.
• Postüral kontrolü düzenlemek.
• Var olan hareketlerin daha kaliteli yapılmasını sağ-
lamak.
• Çocuğun fonksiyonel hareketlerini günlük yaşa-
mında da kullanmasını sağlamak.
• Oluşabilecek yumuşak doku, eklem ve duruş bo-
zukluklarını önlemek.
• Duyu-algı bozukluklarını en aza indirmek.
• Cerrahi ve ortopedik müdahaleleri desteklemek.
• SP’li çocuğu gençlik ve yetişkinlik dönemlerine ha-
zırlamak.
• Aile eğitimi.