BEZMİALEM VAKIF ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
PROGRAM EĞİTİM MODELİ
KLASİK EĞİTİM
Hemşirelik lisans programı; disiplinlerin yapısına dayalı programlardan biri olan “Klasik Eğitim Modeli'nden" oluşturuldu. Bu eğitimin genel özellikleri:
"Klasik eğitim", batı kültüründe birkaç yüzyıldır kullanılmaktadır. 20. ve 21. yüzyıllarda, liberal sanatlar ve bilimlerin geniş tabanlı bir çalışmasına atıfta bulunmak için kullanılmıştır. Zaman içinde test edilmiş bir eğitim yaklaşımıdır. Leonardo da Vinci'den Isaac Newton'a, Dante ve Shakespeare'den Rousseau ve Thoreau'ya kadar dünyanın en büyük düşünürlerinden ve yenilikçilerinden bazılarını yetiştirmiştir.
Klasik eğitim, geleneksel eğitimden önemli ölçüde farklıdır. Farklı bir metafizik paradigmaya bağlıdır (yani, gerçekliğin doğası ve bilinenden farklı varsayımlara dayanır), müfredatını farklı ilkeler etrafında düzenler. Bu nedenle öğrenciye bakışı farklıdır, daha çok misyon güdümlüdür.
Bu eğitim sisteminde her bir dersin kendi önemi olduğu için, tüm derslere detaylarıyla hakim olma zorunluluğu vardır. Vize ve final olmak üzere bir yarıyılda en az
iki defa sınav dönemi olur.
Klasik eğitim hem metodoloji hem de içerik ile tanımlanır. Toplu olarak trivium olarak bilinen üç aşamada temel beceriler ve öğrenme ulaşmayı hedefler:
-
Dilbilgisi/ disiplinin temel gerçeklerinin incelenmesi/ bilgiyi vurgulama, dilbilgisini geliştirme.
-
Mantık/ olguların diğer olgularla ilişkilerinin incelenmesi/ beceriyi vurgulama.
-
Retorik/farklılığı tartışmak/ anlamayı vurgulama.
Klasik eğitim felsefesi
normatif ve preskriptiftir; eğitimin nasıl olması gerektiği, nasıl bir insan yetiştirilmesi ve eğitim sürecinde öğrencilere hangi değer, beceri ve bilgilerin öğretilmesi gerektiğini düşünür.
Klasik eğitim felsefesinin en önemli yaklaşımlarından birisi idealist eğitim felsefesidir. İdealist eğitim felsefesinin temeli belirli ahlaki amaçlardır. Öğrencilere öncelikle insanı insan yapan değerlerin, fikirlerin öğretilmesi gerektiğini savunur.
Klasik eğitim felsefesinin yaklaşımlarından olan realist eğitim felsefesinin en önemli temsilcilerinden Aristotales'in düalist varlık anlayışına dayanan eğitim felsefesi, eğitimde liberal eğitim ve mesleki eğitim olarak görülür. Özgür bireyler yetiştirilmesini amaçladığı için liberal bir eğitimdir. Realist eğitim felsefesine göre; eğitim, öğrencilere değerli ve rasyonel tercihlerde bulunabilmeyi öğretebilmelidir.
Klasik eğitim felsefesi bilime dayanan natüralist eğitim felsefesine inanır. Öğrenci merkezli eğitimi savunması, eğitim tarihinde bir kırılma yaratmıştır. Öğrenci haklarının ödevlerinden önce gelmesi gerektiğini ve öğrencinin insan doğasına göre eğitilmesi gerektiğini savunur.
Klasik eğitim yaklaşımlarından olan pragmatik eğitim felsefesi, 20. yüzyıla damgasını vurmuş bir eğitim felsefesidir. Öğrenci merkezli bir eğitimi savunan bu yaklaşımın en önemli temsilcisi John Dewey'dir. Okulun, demokratik bir toplumda, öğrencilere demokrasiyi bir hayat tarzı olarak yaşatması gerektiğini ve bunun için de laboratuvar okullarının geliştirilmesi gerektiğini söylerler. Bunlar eğitimi, hayata hazırlık olarak değil; eğitimin kendisi olarak görürler.
Klasik bir eğitim felsefesi olan bireyci eğitim felsefesi, öğrenci merkezli bir yaklaşım olup; egzistansiyalist felsefeye dayanmaktadır. Öğrencinin sadece dinleyen değil konuşan olması gerektiğini de savunur.
Klasik eğitim öğrencinin kültüre dahil edilmesini, kültür aracılığıyla kendini gerçekleştirmesini savunur.
Preskriptif diye de adlandırılan klasik eğitim felsefesi; Platon'un idealist eğitim felsefesiyle, Aristotales'in realist eğitim felsefesiyle, Gazali'nin spiritüalist eğitim felsefesiyle, Rousseau'nun natüralist eğitim felsefesiyle, Nietzsche'nin kültürel eğitim felsefesiyle, John Dewey'in pragmatik eğitim felsefesiyle ve Buber'in bireyci eğitim felsefesiyle, dünya tarihine damga vurmuştur.
Klasik Eğitimi kullanan Hemşirelik Bölümümüzde, disiplin temelli hemşirelik eğitimi programlarının amacı o disipline özgü kavram, kuram ve ilkelerin, araştırma, uygulama, eğitim ve yönetimini hemşirelik öğrencisine kazandırmaktır. Böylece hemşirelik disiplininin alanına giren bilgiyi bütünleştirilebilir, organize edilebilir, sınırları belirlenebilir ve eksik ya da yetersiz alanları farkedilebilir ve geliştirilebilir. Bölümümüz klasik eğitimde aktif öğrenme tekniklerini kullanarak öğrencilerin eğitimde katılımcı olmalarını sağlamaktadır. Bezmialem Vakıf Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde Klasik Eğitim Modeli yapılandırılırken ulusal ve uluslararası boyutta toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik gelişmeler dikkate alınmıştır. Bu eğitim modelinde hemşirelik eğitimi teorik ve uygulamalı olarak gerçekleştirilir. Tüm dersler, alanında uzman öğretim elemanları (öğretim üyeleri, doktoralı öğretim görevlileri) tarafından yürütülmektedir. Bu eğitim modelinde tüm meslek dersleri (Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar, İç Hastalıkları Hemşireliği, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Halk Sağlığı Hemşireliği, Hemşirelikte Yönetim, Hemşirelikte Eğitim) ders içeriklerini; insan, sağlık/hastalık, çevre ve hemşirelik temel kavramları çerçevesinde planlamakta ve öğrencilerin, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor düzeyde öğrenmelerini destekleyecek şekilde aktif öğrenme yöntemleri ile birlikte kullanılarak yürütülmektedir: rol play, tartışma, video gösterileri, soru-cevap…
Meslek dersleri yürütülürken çeşitli hemşirelik model ve kuramlarından yararlanılmaktadır: Günlük Yaşam Aktiviteleri Modeli, Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli, Adaptasyon Modeli, Kişiler Arası İletişim Modeli ve İnsan İnsana İlişki Modeli programda kullanılan modellerdir. Klinik uygulamada vaka yönetiminde hemşirelik sürecine içeren ve her iki yılda bir güncellenen NANDA (North. America Nursing Diagnosis Association/ ) hemşirelik tanıları, NIC (Nursing Interventions Classification/Hemşirelik Grişimleri Sınıflandırması), NOC (Nursing Outcomes Classification/ Hemşirelik Çıktıları Sınıflandırması ) ve OMAHA sınıflama sistemleri kullanılmaktadır.